Managerka.cz (únor 2011) Darovat zážitky je stále "trendy"

 

Darovat zážitek je na našem trhu již věc dosažitelná takřka pro každého...

Mnozí z Vás zážitky svým známým, přátelům, rodině nebo v rámci firmy firemním partnerům dávají standardně. Existuje ale mnoho lidí, kteří tuto službu „darování zážitků“ neznají, nevyužili ji nebo zatím nevědí, jak si s ní poradit. Zážitkových agentur v posledním roce vzniklo mnoho. Pomalu, ale jistě, vzniká nepřehledná síť agentur, mezi nimiž najít kvalitní a také solidní je úkol nesnadný.

Obchodovat se zážitky je jakási specifická „věda“, která klade nároky nejen na standardní podnikatelské myšlení, ale také, a to především, na charakterové vlastnosti a osobní vnitřní schopnosti lidí, kteří se pro tuto dráhu rozhodnou. Zážitkové agentury neprodávají „věci“, ale pracují s emocemi, prožitky a radostí každého jednotlivého klienta.

Na to, jak to ve světě zážitků u běžné i firemní klientely funguje, jsme se zeptali ředitelky jedné z prvních českých zážitkových agentur DejToNej, paní Martiny Kořánové.

1. Když chceme někomu darovat zážitek, jak ho správně vybrat? Každému se většinou líbí něco jiného, jak tedy vybrat ten správný?

DejToNej se snaží klientům rozhodování co nejvíce usnadnit. Na www.dejtonej.cz si každý může jednoduše zážitek vyhledat dle zájmů obdarovaného a to buď v příslušné kategorii (hobby, adrenalin, krása, romantika a mnoho jiných) nebo fulltextem. V každé kategorií naleznete tipy na dárky, zážitky, které si můžete jednoduše objednat. V současné době nabízíme portfólio čítající kolem 330 zážitků a tak je opravdu z čeho vybírat. Pokud si přeci jenom nevíte rady, velice rádi u výběru osobně poradíme. Pokusíme se s Vámi najít ten nejvhodnější dárek pomocí poznání charakteru obdarovaného, jeho zájmů a přání. Volbu usměrníme, vhodné a oblíbené dárky doporučíme. Někdy se stane, že se i přesto do vkusu nestrefíte (někdo se „vystrčit“ z letadla fakt jen tak nenecháJ), ale i tato skutečnost není problém. Jakýkoli zážitkový certifikát si obdarovaný může vyměnit za jiný.

2. Je možné využít zážitky jako dárky i ve firmách?

Podobně jako u dárků rodinným příslušníkům, partnerům či přátelům, tak i u zaměstnanců (resp. klientů), které chceme obdarovat, platí, že čím je dárek osobnější, tím větší úctu k obdarovanému projevujeme. Úctou vyjadřujeme blízký vztah i to, že nám na obdarovaném opravdu záleží. Zážitek je to nejemocionálnější, co můžeme někomu poskytnout. Čím větší emoce dárek vyvolá, tím silnější je vzpomínka na zážitek, potažmo na darujícího. Možností, jak darovat zážitek v rámci firmy, je více. Jednou z nich je univerzální certifikát v určité hodnotě, kde si obdarovaný zážitek vybere dle svých představ. My doporučujeme, pokud vám zbývá čas a kapacita, vybrat svým zaměstnancům či klientům konkrétní zážitek na míru. Dáváte tím najevo, že se o ně zajímáte a dobře je znáte. Vy nejlépe víte, jestli má pan XY smysl pro humor, je ochotný si navléct zástěru a obsluhovat v hospodě jako nefalšovaný hospodský nebo dává přednost adrenalinu a uvítá například seskok padákem.

3. Připravujete zážitky také pro skupiny?

Zážitky pro skupiny organizujeme dokonce velice rádi, protože jsou často akční, zábavné a týmová atmosféra má vždy něco do sebe. Pro firemní klienty připravujeme menší i větší akce, kde je vždy společným jmenovatelem „zážitek“. Sázíme na letitou zkušenost v rámci akcí pro jednotlivce v napojení na širokou síť, lety osvědčených a prověřených, dodavatelů.

4. O které zážitky je v současné době největší zájem?

V současnosti jsou velice oblíbené gurmánské zážitky, různé wellness zážitky a romantika. Další velmi oblíbenou kategorií zážitků je adrenalin či zážitky „ulítlé“, speciální a netradiční. Šlágrem je párová dvouhodinová thajská masáž s večeří, sushi kurzy či jakékoli zážitky spojené s létáním od vyhlídkových letů až po akrobatické létání. Z těch speciálních a ulítlých mezi nejvíce prodávané patří například hospodský na zkoušku, bagrování či jízda vozidlem Hummer. S nadcházejícím jarem se zintenzivní outdoorové zážitky, např. Zorbování, Skákací boty, Jako vodní pták či Kieneova houpačka. Pokud milujete rychlá auta, určitě oceníte projížďku vozidlem Porsche Boxster.

5. Který nejzajímavější a nejneobvyklejší zážitek jste pro své zákazníky připravili?

Bylo a je toho mnoho, nejdůležitější ale vždy zůstává moment překvapení. Zábava byla, když manažera nejmenované společnosti obdarovali dárkem – obrazem, který jsme vložili do ohromné bedny, a tu si sám bagrem vyhrabal z hromady hlíny. Velmi oblíbená akce je také Filmová Praha, kde se skupiny vydávají pomocí GPS po stopách filmů a jejich hrdinů starou Prahou. Pro firmy, které mají ve svých řadách převážně ženy, je oblíbenou akcí večírek v duchu filmu „Sex ve městě“. Která z žen by neocenila rady profesionální vizážistky a našeho předního stylisty v rámci firemní párty? Je toho opravdu mnoho. Jakékoli téma se dá zpracovat netradičně, zajímavě a výsledkem je akce plná zážitků.

6. Proč se zážitkové akce stávají populárním trendem firemní kultury?

Všechno se vyvíjí. Už víme, že pro motivaci zaměstnanců a loajalitu klientů zdaleka nestačí každoroční firemní večírek a láhev vína k vánocům. Otázka věrnostních systémů, odměňování a budování vztahů se stala nedílnou součástí firemní kultury a výrazně ovlivňuje nejen fungování firmy jako takové, ale i její celkovou image. A právě originální zážitky, které flexibilně přizpůsobujeme na míru individuálnímu charakteru a požadavkům klienta, splňují nároky netradičně stráveného volného času s cílem vytvořit a udržovat společenský emociální kontakt.

7. Jak probíhá výběr zážitků pro firemní akci v reálu?

Společně s Vámi analyzujeme cílovou skupinu, se kterou potřebujete společenský kontakt v rámci firemního prostředí vyvíjet, a následně dle specifik vytvoříme zážitek, který zúčastněné osloví. Jestli nástrojem bude pohodová a relaxační nebo dynamická a akční akce, na tom nezáleží, neboť všechny typy společných zážitků zanechají tu správnou emocionální stopu, plnou legrace a nezapomenutelných situací.

No řekněte – uměli byste si ještě před pár lety představit, že společně se svým hlavním klientem ruku v ruce připravujete pravou českou zabíjačku nebo se společně hrabete v zákopech? Obsluhující finanční ředitel v roli zkušeného hospodského a výčepáka je zárukou povedeného firemního večírku.

8. Chápu, to se jednoduše musí zažít…

Správně, již staré indiánské přísloví praví „Co jsi snědl a zažil, to Ti nikdo nevezme!“ 

čtěte více

zpět