EKONOM IHned 10.5.2011

Dárek, na který se nezapomíná

Zážitkové firmy lákají na rozšiřující se nabídku. Stále jsou zážitky, kterými je možné překvapit.

Jednou se na všechno vykašlu a půjdu pást ovce do hor, říkával neustále jeden významný manažer. A tak mu jeho podřízení k narozeninám toto přání splnili.»Poslali ho pást ovce do Beskyd,« vzpomíná šéf zážitkové agentury Esennce Marek Mohyla na jeden z bláznivějších nápadů, které má jeho firma v nabídce. Nejen u jeho společnosti si může kdokoli splnit téměř cokoli. Agentury, které plní přání a díky kterým se místo hmotných dárků k narozeninám či pod vánoční stromek rozdávají překvapení v obálce, se na českém trhu začaly objevovat po roce 2000.
Nápad tehdy přivezla Eva Ginzelová z Británie, kde podobné firmy existovaly již od 50. let. Vznikla tak agentura Den jak sen. Brzy následovaly další: například Allegria, Dejtonej či Esennce. Dnes jich je na českém trhu zhruba šedesát.
Prvotní kouzlo nové a neotřelé novinky, která zaujala, nadchla a uspokojila, sice zmizelo, pořád je ale co nabídnout.

Moudrost starých indiánů
»Klienti, kteří si na výběru dárku pro své přátele, zaměstnance či obchodní partnery dají záležet a chtějí dát originální dárek, který potěší, využívají právě našich služeb,« hovoří o zákaznících Martina Kořánová, ředitelka zážitků ve firmě DejToNej.
To, že je o neotřelé dárky stále zájem, dokládá i Marek Mohyla. Například jeho Esennce loni prodala poukazy za téměř 20 milionů korun. »Silně růstový trend pokračuje i letos, první čtvrtletí skončilo s třicetiprocentním nárůstem proti stejnému období loni, dodává.
Kromě toho se zvyšuje podíl korporátních klientů, přestože situaci ovlivnila krize. Tehdy podniky musely razantně snižovat marketingové rozpočty a na zaměstnancích či obchodních partnerech spíše šetřily. Teď se situace pomalu vrací k normálu.
»Těší nás, že využívají zážitky jako motivační nástroj. Moc dobře totiž vědí, že tato cesta je dobrou investicí do jejich klíčových zaměstnanců a VIP klientů. Přesně v duchu indiánského přísloví "Co jsi snědl a zažil, to ti nikdy nikdo nevezme",říká Martina Kořánová z DejToNej.
Smůla s lokomotivou
Díky široké nabídce si lidé mohou vybírat jak mezi agenturami, tak mezi exkluzivními či »obyčejnějšími« zážitky.
Nejvíce letí automobilové, pobytové a gurmánské zážitky anebo masáže.
Tak trochu to přitom vypadá, jako by po prvních pionýrských letech, kdy se klienti nemohli nabažit adrenalinu a v naprosté míře vedly seskoky padákem nebo bungee jumping, zběsilé tempo nyní přibrzdilo. Zákazník chce spíše klid, relaxaci a plný žaludek.
»Většina bestsellerů jsou stálice, například čokoládová masáž, večeře na zámku, jízda hummerem či středověká žranice,« vypočítává Linda Vavříková, zakladatelka společnosti Allegria. Výjimkou je u Allegrie momentálně nejoblíbenější zážitek - jízda ve ferrari.
Samozřejmě mezi nejoblíbenějšími dárky, jako třeba u Esennce, se drží tandemové seskoky padákem či lety balonem.
V nabídce jsou však i novinky či výstřednosti. Loni třeba přibyla golfová masáž, prováděná s pomocí golfových míčků, let vrtulníkem anebo patnáct minut drbání na zádech.
Své místo si v popředí drží i romantika a netradiční prožitky. Například je to možnost vyzkoušet si být pilotem či jeskyňářem.
»Často poptávaný, byť neuskutečnitelný, je požadavek stát se strojvůdcem, což bohužel zákon o drahách neumožňuje,« konstatuje Martina Kořánová, která jako velmi exkluzivní tip vybírá jedinečný Kulinářský zážitek v Číně.
»Já bych se rozhodně ráda vydala právě do Číny, miluji jídlo. Ale s manželem jsem absolvovala třeba Romantickou večeři na lodi - když večeříte pod Karlovým mostem, je to nádhera,« popisuje své zkušenosti ředitelka zážitků firmy DejToNej.

Blázni jsou vítáni
Kdo marně pátrá, co by mohl manželovi či bratrovi koupit k narozeninám, má slušnou šanci splnit mu dětský sen. Vždyť který kluk nechtěl být jako malý popelářem? Svézt se jeden den na stupínku popelářského auta v oranžovém munduru s odpadky pod nosem je jistě něco, na co se nezapomíná.
Ceny podobných zážitků se pohybují od několika stokorun až ke 40 tisícům.
»Nejlevnější jsou Skákací boty za 690 korun a nejdražší je dnes řízení bojového tanku, kde se za hodinu platí 34,5 tisíce korun,« přibližuje ceny Roman Nerud z firmy Kouzelný dárek.
A tak zatímco se ještě poměrně nedávno učily na bývalém cvičišti v Milovicích jezdit tankem generace vojáků, teď se tam prohání bojová technika řízená lidmi, pro které je svezení řvoucím obrem jen velké lákadlo a sen, který jim někdo splnil. Kouzelný dárek má spolu s ještě jednou agenturou v nabídce i exkluzivní jízdu ve formuli.
Často se stane, že s nápadem do agentury přicházejí samotní klienti. Firma pak na zakázku zajistí dodavatele, a pokud se zážitek líbí, zařadí ho do nabídky.
Jak říká jednatelka Allegrie, již jen málokterý požadavek klientů jim přijde bláznivý. Řadu takových již zařadili do nabídky a běžně je prodávají. Například střelbu ze samopalu z bojového vozidla pěchoty.
Naopak Roman Nerud si vzpomíná i na velmi netypický požadavek jednoho zákazníka, jehož přání zůstalo bez odezvy. Chtěl, aby se jeho dívka naučila tancovat a otáčet u tyče. Jeho přání ovšem zůstalo nevyslyšeno. »Brali jsme to jako žert,« směje se.

autor: Hana Filipová
Zdroj: Agentury

zpět