magazín Marketing a Media, duben 2008

Šéfa firmy jsme nechali zatknout šerify na koních 

Darovat zážitek se v posledních letech stává stále více trendy. Zážitkových agentur proto vzniklo hlavně před loňskými Vánocemi mnoho, ale začátkem roku zase postupně zanikaly. Jak říká Nataša Dlouhá z agentury DejToNej.cz, zakladatelé si neuvědomili, že i obchodovat se zážitky je jakási specifická "věda". Přeci jenom nejde o prodej ledniček, ale o emoce každého jednotlivého klienta. Na to, jak to ve světě zážitků u běžné i firemní klientely funguje, jsme se Nataši Dlouhé zeptali.

Lze vůbec darovat někomu zážitek? Každému se většinou líbí něco jiného...

V tomto máte pravdu, a právě proto se snažíme našim klientům rozhodování co nejvíce usnadnit. Na www.dejtonej.cz si každý může jednoduše zážitek vyhledat dle zájmů obdarovaného, buď v příslušné kategorii (hobby, adrenalin, krása, romantika a mnoho jiných), nebo fulltextem. Rádi ale u výběru osobně poradíme. Často volají například bezradní pánové, kteří by rádi překvapili přítelkyni či manželku. Pokusíme se získat o partnerce co nejvíce informací - věk, osobnost, zájmy, práci, rodinu - a na základě zkušeností volbu usměrníme, námi doporučený zážitek se pak bude jistě líbit. Stane se, že se do vkusu nestrefíte (někdo se zavěsit pod vrtulník fakt jen tak nenechá), není problém dárkový certifikát vyměnit za jiný.

Uspokojíte každého zákazníka?

Člověka, který už zažil opravdu všechno, jsem snad ani nikdy nepotkala. Každý z nás má svůj tajný sen o tom, co by ještě chtěl prožít. Tento sen se často v průběhu života mění a vyvíjí ruku v ruce s našimi životními kroky a změnami. Pro splnění snů u našich klientů děláme vše, co je v našich silách, a dá se říci, že téměř všechno je jen otázkou času, trpělivosti, bezpečnosti, etiky a financí. Stalo se nám ale, že jsme byli požádáni o splnění přání, která byla trochu šokující - například jeden klient si přál být přítomen u nějakého (!) porodu. Zde musím podotknout, že to opravdu neděláme a ani dělat nechceme.

Je možné využít zážitky jako dárky i ve firmách?

Podobně jako u dárků rodinným příslušníkům, partnerům či přátelům, tak i u zaměstnanců (resp. klientů), které chceme obdarovat, platí, že čím je dárek osobnější, tím větší úctu k obdarovanému projevujeme. Úctou vyjadřujeme blízký vztah i to, že nám na obdarovaném opravdu záleží. Zážitek je to nejemocionálnější, co můžeme někomu poskytnout. Čím větší emoci dárek vyvolá, tím silnější vzpomínka na něj i na darujícího zůstává. Možností, jak darovat zážitek v rámci firmy, je více. Jedna z nich je univerzální certifikát v jisté hodnotě, v níž si obdarovaný zážitek vybere dle svých představ. Doporučila bych, jestli vám zbývá čas a kapacita, vybrat svým zaměstnancům či klientům konkrétní zážitek na míru. Dáváte tím najevo, že se o ně zajímáte a dobře je znáte. Vy nejlépe víte, jestli má pan Novák smysl pro humor, je ochotný si navléct zástěru a obsluhovat v hospodě jako nefalšovaný hospodský, nebo dá přednost návštěvě osobního kuchaře, který navaří a naservíruje luxusní večeři přímo u nich doma celé rodině.

Připravujete zážitky také pro skupiny?

Zážitky pro skupiny organizujeme rádi, protože jsou častokrát velice akční, zábavné a týmová atmosféra má vždy něco do sebe. Pro firemní klienty připravujeme jak velké akce s bohatým programem, tak naši specialitu, kterou je celoroční péče o klienta. Na zaměstnance nebo obchodní partnery klienta pravidelně čekají stále nové a nové zážitky a překvapení. Dlouhodobou péči a pozornost opravdu nelze přehlédnout.

O které zážitky je v současné době největší zájem?

V současnosti jsou velice oblíbené různé wellness zážitky a romantika, šlágrem je párová thajská masáž s večeří. Čím dál tím více stoupá popularita kurzů vaření, lidé prostě jídlo milují. S nadcházejícím jarem se zintenzivní outdoorové zážitky, např. zorbování, skákací boty či kurzy kiteboardingu, které nejsou u nás zatím běžné. A je libo rychlá auta? Prosím, i ta máme. Na rozdíl ode mne třeba najdete odvahu Ferrari nastartovat :-D.

Který nejzajímavější a nejneobvyklejší zážitek jste pro své zákazníky připravili?

Bylo toho už mnoho, nejdůležitější ale vždy zůstává moment překvapení. Zábava byla, když šéfa společnosti, velikého fanouška westernů, přišli za bílého dne zatknout dva kovbojové na koních přímo do firmy. Odvedli ho v poutech uvázaného za koněm až k šerifovi/starostovi. Další klient dostal například "kouzelný telefon" - krásně zabalený starý mobil (tzv. cihlu). Jaké bylo jeho překvapení, když mu v průběhu celého večera na "cihlu" volaly různé celebrity a srdečně mu blahopřály k narozeninám!

Proč se zážitkové akce stávají populárním trendem firemní kultury?

Všechno se vyvíjí. Už víme, že pro motivaci zaměstnanců a loajalitu klientů již zdaleka nestačí každoroční firemní večírek a lahev vína k Vánocům. Otázka věrnostních systémů, odměňování a budování vztahů se stala nedílnou součástí firemní kultury a výrazně ovlivňuje nejen fungování firmy jako takové, ale i její celkovou image. A právě originální zážitky, které flexibilně přizpůsobujeme na míru individuálnímu charakteru a požadavkům klienta, splňují nároky netradičně stráveného volného času s cílem vytvořit a udržovat společenský emocionální kontakt.

Jak probíhá výběr zážitků pro firemní akci v reálu?

Jaká je cílová skupina, se kterou potřebujete společenský kontakt v rámci firemního prostředí vyvíjet, analyzujeme společně s vámi a následně dle specifik vytvoříme zážitek, který zúčastněné osloví. Jestli bude nástrojem pohodová a relaxační, nebo dynamická a akční akce, na tom nezáleží, neboť všechny typy společných zážitků zanechají tu správnou emocionální stopu, plnou legrace a nezapomenutelných situací.
No řekněte - uměli byste si ještě před pár lety představit, že společně se svým hlavním klientem ruku v ruce pečete vepřovou pečeni na švestkách, hrabete se v zákopech nebo že váš finanční ředitel sedí v zástěře u krávy a "zkušeně" dojí?

zpět