Strategie (27.9.2010) Podarovat trochu jinak

Podarovat trochu jinak
Speciál - firemní vánoce | 27.9.2010 | Iva Pospíšilová

Firemní vánoční dárky jsou v zahraničí odvázanější
Občas je nutné o obdarovávaném alespoň něco vědět. Třeba jestli není abstinent a nedrží dietu.
Rozhodila jsem facebookové i jiné sítě a u známých zjišťovala, co originálnějšího, než je značkové pero s logem firmy vyvedeným ve zlatě, kdy dostali, respektive sami dali svým zaměstnancům či obchodním partnerům k Vánocům. Zatímco Češi se ve valné většině drželi při zdi s láhvemi vína, ze zahraničí mi chodily nápady na dárky, které do šuplíku k ostatním „pozornostem“ jen tak nehodíte. Třeba na permanentku do Starbucks. Nebo na eggling – rostlinku ve vajíčku, která se během pár dní vyklube jako kuře a je potřeba jí jen čas od času dodat nějakou tu vodu.
Co bych si nekoupil?
Výběr vánočního dárku pro zaměstnance či klienty je zkrátka výzva. A jako taková se dá odbýt i využít ve svůj prospěch. Respondenti mého miniprůzkumu se shodli, že základem je vybrat něco, co by si sami nejspíš nekoupili, a to ani před Vánoci, kdy běhají po obchodech a nakupují víc než kdy jindy. A taky že je potěší, když se zaměstnavatel nebo obchodní partner snaží vyjít z toho, co o nich ví, dárek tomu přizpůsobí, a dá tak najevo, že nad výběrem alespoň trochu přemýšlel. To zní rozumně. Jsou tedy ideálním vánočním dárkem pro zaměstnance kancelářské drobnosti jako diáře či podložky pod myš, které si beztak málokdo kupuje sám, nekonečné variace na téma dárkový koš či předplacené karty kamkoli a na cokoli? A čím vlastně své zaměstnance a klienty obdarovávají české firmy? Poptala jsem se v bankách i reklamních agenturách a znovu si stanovila jednoduché síto: tužky, byť by byly z platiny, nebrat.

V Česku vede láhev

V řadě společností neměli ještě o letošní nadílce úplně jasno. Definitivní rozhodnutí teprve padne například v TV Prima. „Předminulý rok jsme ale našim partnerům zasílali tzv. kouzelný sníh. Šlo o umělý sníh, který po zalití vodou zvětšil svůj objem a simuloval sníh skutečný. Po vyschnutí se opět změnil v prášek a bylo možné jej znovu použít,“ řekl mi PR koordinátor televize Filip Sychra s tím, že minulý rok naopak sáhli po konzervativnějším láhvovém vínu. Obligátního alkoholu se překvapivě držela i řada reklamních agentur, od nichž jsem čekala odvážnější tah. Brandy či „nějaké dobré moravské víno“ nejspíš podle slov kreativce Marka Dužíka také dostanou zaměstnanci a klienti ostravské reklamní agentury a grafického studia Digital Reality Studios.
Podobnou odpověď – láhev výběrového vína – jsem slyšela i z úst Ondřeje Kopeckého, vedoucího PR oddělení reklamní agentury Marco BBN. Zástupce brněnské společnosti nicméně vzápětí dodal, že to platí jen pro významnější klienty, a výběr vysvětlil lakonicky: „Jsme firma z vinařského kraje.“ Kreativní se prý snaží být především při tvorbě videopéefka, které od nich prostřednictvím direct mailu dostávají všichni zákazníci. „Ty největší navíc obdarováváme ještě nějakým dárkovým předmětem, který se k Vánocům nějak váže. V minulosti to byl například obrandovaný louskáček na ořechy.“ Pro své zaměstnance naproti tomu Marco pořádá zpravidla dvoudenní „večírek“ někde mimo město, který je spojený s wellness pobytem.
Pokusy o originalitu
Vtip naopak nechybí kreativcům z agentura Yashica: „Klientům vždycky vymyslíme dárek, který se odvíjí od určitého tématu,“ popisuje strategii firmy Tomáš Kadula. „Nejprve se celý náš tým v duchu tohoto tématu vyfotí – v minulosti jsme byli třeba za hokejový tým, lékaře, námořníky a podobně – a k fotce pak ladíme samotný dárek. Takže když to například vloni byli zmínění námořníci, dávali jsme klientům klasický cestovní ,loďák‘ s barevnými nálepkami hotelů ze všech koutů světa. V kufrech pak byla placatice rumu, houpací síť, nůž a podobně.“ A letos? „Tentokrát to nejspíš bude něco ve vojenském stylu. A dárek by mohla být třeba polní lékárnička,“ přemítá Tomáš Kadula. Definitivně vybráno dosud nemají ani v agentuře Bel Candor. Vzhledem k tomu, že mají jen pár stálých zaměstnanců a spolupracují hlavně s externisty, tak podarují hlavně významnější klienty.
„Do Vánoc je ještě daleko,“ vysvětluje skoro omluvně majitel agentury, designér Matyáš Kavan, ale nakonec se jedním z diskutovaných návrhů přece jen pochlubí: „Mohla by to být barevná skleněná goba s logem firmy (gobo je skleněný nebo kovový disk používaný k projekci obrazu, textu či logotypu, funguje podobně jako diapozitiv, pozn. red.).“ Mezinárodní síť italských restaurací Sbarro nemusela pro nápad, čím své zaměstnance na Vánoce obdarovat, chodit daleko – podle office manažerky její české pobočky Jany Zahradníkové pracuje jednoduše s mateřskou zemí firmy. „Management restaurací obvykle dostává balíček italských dobrot: nechybí vánoční kynutý moučník panettone s rozinkami a kandovaným ovocem, láhev vína či kvalitní čokoláda.“
Vodafone navazuje na kampaň
Podle Jana Sladkého, poradce ČSOB Pojišťovny, byl o Vánocích dárkový balíček i na stolech tamních bankéřů. „Šlo o různé druhy medů doplněné o dózu a paličku na servírování, rok předtím to byla zase sada na fondue,“ konstatuje s tím, že jako poradce pojišťovny obdarovává i on své vlastní klienty. „Protože mám sám moc rád víno, dávám klientům sadu vín – většinou láhev bílého a červeného. Každá láhev má speciální etiketu s přáním – ty si nechávám dopředu vyrobit.“ Například? „Třeba Sladké víno od Jana Sladkého.“ Zaujmout plánuje i Vodafone. Podle zástupkyně tiskového mluvčího Alžběty Weinfurtové se sice o dárcích pro zaměstnance a stakeholdery definitivně teprve rozhodne, ale z běžných katalogů dárkových předmětů prý určitě vybírat nebudou – podobně jako v uplynulých letech dají přednost zakázkové výrobě. V minulosti Vodafone naděloval například svetr s jelenem, plyšové čivavy či ovečky, a dá se tedy předpokládat, že i letos půjde o předměty nějak spjaté s jeho vánoční reklamní kampaní.
Zážitek pod stromem
A co dárky-zážitky, které jsou v posledních letech takovým hitem? Zeptala jsem se přímo u zdroje – v agenturách, které je nabízejí. Linda Vavříková, marketingová ředitelka Allegrie, přiznává, že to mají jednoduché: „Klientům, ale i zaměstnancům dáváme právě zážitky – nejčastěji univerzální poukaz, kdy si klient vybere sám to, co se mu nejvíc líbí. V minulých letech jsme s nimi měli oproti běžným dárkovým předmětům velký úspěch. A letos budeme dávat dárkové koše z vlastní produkce. Spustili jsme produkt Dobrý koš. Jde o dárkové koše, které jsou založeny na kvalitních surovinách, logickém uspořádání a elegantním balení,“ popisuje. A jaký je zájem o zážitky coby vánoční dárek pro zaměstnance a stakeholdery u ostatních firem? „Velký, meziroční nárůst prodeje činí víc než osmdesát procent,“ říká Linda Vavříková. „Ale řekla bych, že pro zaměstnance jsou poptávané spíš naše dárkové koše, zážitky častěji firmy dávají svým klientům.“ Všechny produkty jsou prý navíc schopni přizpůsobit firemním barvám zaměstnavatele – například přidat logo na krabičku, respektive na olšovou krabici v případě dárkových košů.
Ani Martina Kořánová, ředitelka zážitkové a cestovní agentury DejToNej, si na nezájem zaměstnavatelů nestěžuje. „V minulosti jsme sice pociťovali mírný pokles zájmu o zážitky coby firemní dárky pro zaměstnance, ale teď nastává zase obrat – jako by si firmy uvědomily, že o dobré zaměstnance a VIP klienty stojí za to bojovat, aby si je udržely.“ Nejoblíbenější je prý univerzální certifikát v určité hodnotě. „Osobně se ale snažím přesvědčit klienta, aby přece jen vybral něco konkrétního – je to mnohem osobnější. Ostatně, pokud obdarovaný přece jen nenajde odvahu například let balonem podstoupit, vždy jej může vyměnit za cokoli jiného.“ Obecně podle Martiny Kořánové trochu opadá zájem o adrenalin a roste obliba relaxačních produktů. „I firmy spíše než adrenalin volí pohodovější zážitky: jakékoli formy relaxace, romantické večeře pro dva a podobně.“
Služeb zážitkové agentury využila v minulosti například reklamní agentura Leopardo a „nějakou společnou akci“ plánuje i na letošní svátky. Například vloni si ale její zaměstnanci a VIP klienti zmíněného klidu a relaxu – trend netrend – zrovna neužili. Firma je naopak podarovala slušnou dávkou adrenalinu – tandemovým seskokem padákem. Její kreativní ředitel Roman Mrázik přiznává, že všichni z dárku nadšení nebyli, ale ponožky si prý pod stromečkem taky přeje málokdo. A když někdo seskok ze čtyř tisíc metrů neskousne? „Je mu odpuštěno,“ odvětí s úsměvem kreativní ředitel.

 

zpět