Strategie (13.9.2010) Zážitkové firmy - Nefňukáme, pracujeme...

Zážitkové firmy: Nefňukáme, pracujeme
Ekonomická krize přiměla firmy na zážitky rozvíjet služby a zefektivňovat činnost.

Je to šest sedm let, co se v České republice objevily první zážitkové agentury. Od té doby kouzlo nové a neotřelé služby logicky zesláblo. Také výrazně přibyla konkurence. Ekonomická krize však žádnou ze zavedených firem nepoložila. Sice většinou musejí trochu měnit své strategie i každodenní chod, ale zároveň v tom vidí naději pro dlouhodobější rozvoj.

Zástupci agentur se shodují, že úbytek zakázek se projevil spíše u firemní klientely, která tento motivační nástroj pro své zaměstnance či obchodní partnery musela často zredukovat. „Je pravda, že jsme zažili už radostnější časy, ale ufňukaná agentura nikoho nezajímá. Dnes je potřeba tak o čtyřicet procent vyšší úsilí na dosažení zakázky. Věříme ale, že rok 2011 se již přiblíží k normálu,“ říká Norbert Pýcha, jednatel agentury Event Arena, která se specializuje na zprostředkování zážitkových akcí právě pro firmy.
Také individuální zákazníci jsou při nákupu zážitků stále více nároční a obezřetní. „Klient v současné době řeší nejen cenu zážitků, ale prověřuje kvalitu obchodu, sází na reference a na jistotu,“ uvádí spolumajitelka a ředitelka zážitků agentury DejToNej Martina Kořánová.
Největší česká zážitková firma Allegria, která před dvěma lety rozšířila svou působnost i na Slovensko, je z krize už delší dobu venku. „Nejvíce jsme ji cítili v předvánočním období v roce 2008. Teď už máme oproti minulému roku téměř stoprocentní nárůst a ani rok 2009 nebyl tolik kritický,“ říká spolumajitelka a marketingová ředitelka firmy Linda Vavříková.
Propad v obratu nehlásí ani nejstarší tuzemská agentura na zážitky Den jak sen, fungující od roku 2004. „Uvidíme, co udělají Vánoce - v prodeji zážitků nejsilnější sezona. Krize nás kupodivu nepoznamenala skoro vůbec,“ tvrdí jednatelka společnosti Eva Ginzelová.
Firmy většinou nemusely výrazně zlevňovat své služby. Některé jen přidaly do nabídky více levnějších zážitků nebo časově omezených slevových akcí. Případně své ceny upravili i dodavatelé.

Hledání účinných cest
Náročnější období však přimělo firmy víc přemýšlet o způsobech propagace. Ve stále relativně mladém sektoru se účinné cesty teprve hledají a vyvíjí. „Dříve jsme se o propagaci až zas tak nestarali, protože jsme neměli velkou potřebu rozšiřovat portfolio stálých klientů. Teď cítíme, že by byla škoda nevyužívat zajímavé nabídky ze strany médií. Plánujeme i pravidelná setkání s klienty na téma eventů a sales promotion aktivit,“ popisuje Norbert Pýcha.
Firmě Den jak sen se osvědčuje především propagace na internetu. Samotný prodej zážitků však z poloviny obstarává kamenná prodejna v nákupním centru v Praze na Chodově.
„My se více než dříve orientujeme přímo na klienta, na komunikaci s ním a to buď formou newsletterů, direkt marketingu či PR článků,“ říká Martina Kořánová.
Žádná z etablovaných zážitkových firem nemusela v posledních dvou letech propouštět zaměstnance. Společnosti si udržují stávající počet pracovníků, nebo kvůli novým projektům dokonce přibírají další. To je případ Allegrie, která se rozrostla například kvůli spuštění portálu, kde si zákazníci za lastminutové ceny kupují zážitky především pro sebe. Event Arena přijala další zaměstnance mimo jiné v souvislosti s letošním zahájením činnosti pobočky v Ostravě, k čemuž firmu přiměl fakt, že má na Moravě a ve Slezsku početnou klientelu, i slibná kandidatura Ostravy na Evropské hlavní město kultury v roce 2015.
„Do firmy jsme přijali další posily, ale zároveň se snažíme nahrazovat lidskou práci na míru vyvinutým interním softwarem, který nám zefektivnil veškeré procesy, od příjmu objednávek až po rezervace termínů,“ říká Marek Mohyla, ředitel agentury Esennce, jenž v meziročním srovnání letos očekává třicetiprocentní nárůst obratu.

Méně vzruchu, více klidu
Postupem času se mění i obliba služeb. Obecný trend je tu zřejmý. Opadá zájem o adrenalinové zážitky, které přitom v začátcích bývaly hlavním pilířem. Zákazníci se pravděpodobně už tandemovými seskoky, bungee jumpingem či kutálením v průhledné kouli zvaném zorbing nasytili.
Naopak stále roste obliba relaxačních produktů. „Zatímco tandemových seskoků teď prodáváme polovinu toho, co před pěti lety, zájem o masáže všeho typu stoupl o tři sta procent,“ říká Eva Ginzelová. Tento posun si vysvětluje z části tím, že lidem obvykle stačí vyzkoušet si adrenalinový zážitek pouze jednou, ale třeba masáž si dopřávají opakovaně. Zážitkové firmy tomu pochopitelně přizpůsobují svou nabídku.
Cení se také invence a originalita. Proto v agentuře DejToNej patří mezi nejoblíbenější zážitky jízda kombajnem, hospodský na zkoušku nebo den se stylistou. V Esennci je to například pasení ovcí v Beskydech. „U nás jsou pořád nejprodávanějšími zážitky jízda ve voze hummer, medová masáž a víkendový pobyt,“ uvádí Linda Vavříková, jejíž firma se letos také nově zaměřila na gurmánské zážitky.
Jako kdyby se s vývojem českých zážitkových agentur pozvolna měnil i jejich zákazník. Zpohodlněl a místo akce a zrychleného tepu upřednostňoval klid, odpočinek a žaludek plný dobrého jídla.

Živelný zážitkový trh
V segmentu firem je v současnosti poptávka především po akcích, od kterých si zákazníci slibují okamžitý efekt. „Mnohem častěji dostáváme od klientů otázku: A co nám to přinese?,“ říká Norbert Pýcha. Event Arena úspěšně nabízí road show, ochutnávky nebo propagace produktů. Na druhou stranu se zmenšila poptávka především po akcích pro zaměstnance, jako jsou teambuildingy či firemní výjezdy. „Je zajímavé, že se to týká hlavně firem střední velikosti. Skutečně velké firmy vědí, že takové akce mají efekt, proto jejich počet nebo rozsah třeba redukují, ale neruší je úplně,“ podotýká Pýcha.
Navzdory ekonomické krizi přibyly v zážitkové branži v posledních letech desítky malých agentur v podobě webový portálů. Většina z nich funguje velmi krátce, protože nezvládá plnit své závazky vůči zákazníkům i dodavatelům. Jejich počet ale neklesá, jelikož místo nich rychle vznikají firmy nové.
Pro stabilní seriozní společnosti je tato nepřehledná živelná situace nevýhodná, protože znedůvěryhodňuje celé odvětví. Firmám také vadí, že dochází k častému kopírování nápadů. Zážitkový trh tak na „pročištění“ zatím stále čeká.

zpět