Instinkt 17.5.2012

Na otázky Instinktu odpovídala Martina Kořánová
ředitelka společnosti DejToNej s.r.o.

Vedete jednu z prvních zážitkových agentur na českém trhu. Jak se proměňuje vkus zákazníků, co bylo populární před sedmi lety a dnes?

Tak jako každý jiný obor, i zážitkové agentury za dobu své existence prodělaly přirozený vývoj. V počátku, kdy se zážitky ve formě dárku dostávaly do povědomí lidí, nabídka čítala přibližně 20 zážitků a jednalo se převážně o zážitky, které dnes patří do kategorie adrenalinových, romantických či ulítlých dárků. Výběr byl, oproti dnešní nabídce, daleko menší. V té době byla poptávka po dárcích, které byly prostě jiné, ulítlé. Zákonitě mezi nejoblíbenější patřily tandemové seskoky, lety balónem, pobyt na zámku, romantická večeře na lodi, luxusní thajské masáže či bagrování. Čas šel dál, naše nabídka se rozšiřovala a my jsme začali připravovat zážitky s cílem, aby si u nás mohl vybrat opravdu každý. Začali jsme TO NEJ hledat ve všech oblastech zájmů lidí. DejToNej začalo nabízet dárky z oblasti hobby (fotografické kurzy, chytání ryb, kurzy tance), gurmánské zážitky, zážitky pro rodiny s dětmi, zážitky pro milovníky rychlých a krásných aut, sportovní zážitky či specialitky, které osloví opravdové zážitkové fajnšmekry. S rozšířenou nabídkou (novými možnostmi zpřístupnění služeb prožitku) a různými společenskými trendy se mění i vkus zákazníků. Například v roce 2008 hitem byly gurmánské zážitky (jedinečný sushi kurz, profesionální kuchař u vás doma, středověká žranice), v roce 2009 byly oblíbené pohodové a relaxační zážitky a zážitkové výlety (masáže, zážitky pro krásu, romantické pobyty, výlety na segwayi apod). V současné době je vkus zákazníků různorodý, lidé vybírají ze všech kategorií, což jim přirozeně umožňuje i šíře naší nabídky. Stále nejvíce letí adrenalin, speciální až ulítlé zážitky, hodně lidé při výběru vhodného dárku sází na romantiku. Snažíme se, aby si zajímavý dárek pro každou příležitost u nás našel opravdu každý, bez rozdílu věku, pohlaví i s rozdílnými sny a přáním. Zážitků nabízíme již více než 400.

Jaký je nejčastější motiv lidí k nakupování „zážitkových“ dárků? Narozeniny, dárek, zvědavost?

Nejčastějším impulsem pro koupi zážitkového dárku je touha věnovat netradiční a originální dárek, a to bez starosti s jeho vlastní organizací. Zážitky u nás klienti kupují k různým příležitostem, ať jsou to narozeniny, svátek, životní výročí, jubilea, dárky z lásky, svatební dary, poděkování či forma omluvy za nějaký „průšvih“ (zažili jsme zde i pár veselých historek). Další, velmi zajímavou skupinou, která u nás nakupuje zážitkové dárky, jsou firmy. Zážitky využívají v rámci systému firemního odměňování. Ideální forma poděkování zaměstnancům, obchodním partnerům a vhodný motivační nástroj vedoucí k loajalitě zaměstnanců.

Jste schopni „ušít“ zážitek na míru zákazníka nebo si mohou vybírat jen z dané nabídky?

Jsme schopni ušít zážitek na míru klienta, pokud je to v mezích slušnosti a samotných technických možnostech jeho realizace. Záleží na druhu požadavku. Jelikož máme okolo 200 smluvních dodavatelů, je pro nás vcelku jednoduché většinu zážitků na přání klienta upravit, kombinovat, obohatit o další služby.

Jaký nejbizarnější zážitek lze u vás objednat?

Za nejbizarnější zážitek já osobně považuji Hmyzí kuchyni a Únos komandem.

Kdybych si chtěl objednat například „narozeninový“ únos svého známého, nedostanu se za hranu zákona?

Pokud byste si objednával „únos“ svého známého, tak se dostáváte opravdu za hranu zákona. Únos v pravém slova smyslu nelze realizovat u nás, ale ani nikde jinde.
V rámci tohoto zážitku na našich stránkách se v podstatě jedná „o přepadení v uzavřeném prostoru při objednání jednoho z účastníků akce za účelem nafilmování krátkého filmu o pár minutách strachu“. Ráda bych předeslala, že se zážitek na našich stránkách sice nazývá únos komandem, ale ve své podstatě se o žádný únos nejedná. Při realizaci takovéto akce nesmí být (a ani není) nikdo přemístěn z místa na místo, zážitek se vždy realizuje na jednom konkrétním a předem určeném místě, pod vedením profesionálů, kteří pro nás tuto akci zajišťují. V rámci zážitku dojde k fiktivnímu ataku, který trvá několik málo minut. Po celou dobu akce je přítomna kamera a výsledkem je právě zmiňovaný krátký film o okamžiku překvapení. Vše má svá pravidla a vše je vedeno zábavnou formou. Akci zajišťuje společnost, která disponuje profesionálně vycvičeným týmem jak po stránce psychologické, tak po stránce fyzické. Tento zážitek může klient objednat de facto pouze pro sebe a atakem na sebe může pobavit skupinu svých přátel. Hlavním aktérem je vždy objednavatel akce. Akce neslouží pro nahnání strachu, ale pro pobavení účastníků a takto bude vždy koncipována i naším dodavatelem. Nabízí-li někdo únos komandem v režii opravdového „únosu“, dejte od toho raději ruce pryč.

V současné době jsou velice populární různé slevové servery. Jaký je hlavní rozdíl mezi nimi a zážitkovými agenturami?

Zážitkové agentury a slevové servery jsou ve své podstatě rozdílné oblasti podnikání. Slevové servery jsou, dle mého názoru, silně orientovány na rychlý prodej za nízkou cenu. Dodavatelé služeb na slevové vouchery musí uspokojit klientelu především požadovanou výší slevy. V tomto bodě má DejToNej prioritu ve výběru dodavatelů u svých zážitků primárně postavenou jinak. Rozhodujícím faktorem je kvalita. Cena je v dnešní době samozřejmě také důležitá, ale pro mou klientelu je daleko důležitější vysoká úroveň nabízených služeb. Dalším a podstatným rozdílem je systém práce s klienty/obdarovanými. U nás se majitel voucheru v podstatě o nic nestará. Jediným jeho úkolem je neztratit voucher, ohlídat si dobu platnosti a napsat či zavolat k nám, ve kterém termínu by rád zážitek zrealizoval. O ostatní se staráme my. Kompletně celou rezervaci zařídíme, vykomunikujeme s dodavatelem vše potřebné a obdarovanému „POUZE“ zašleme informaci v kolik hodin a kam se má přesně dostavit. Takto si představujeme komplexní péči o klienta. Po realizaci zážitku je klientovi zaslán e-mail, kde ho žádáme o zpětnou vazbu, recenzi k absolvovanému zážitku. Nejenže nám dělá dobře, když náš klienti chválí ( ), ale tato zpětná vazba současně slouží jako soustavná kontrola kvality služeb u našich dodavatelů. Navíc je tento krok posledním, důležitým a logickým článkem v systému naší práce. Recenze od našich klientů také naleznete na našich stránkách. Velkou výhodou nákupu dárků u zážitkových agentur je také možnost bezplatné výměny zakoupeného zážitku. Obdarovaný si totiž až do momentu závazné rezervace termínu realizace může zážitek vyměnit za cokoliv z naší nabídky. Pokud tedy kupujete dárek u nás, odpadá vám tímto obava, že se dárkem do přání obdarovaného netrefíte.

Jak ručíte za kvalitu nabízených zážitků? Občas se objevují stížností například lidí, kteří dostali jako dárek kuchařskou školu a po celou dobu vlastně jen škrábali brambory a cibuli a dívali se, jak vaří kuchař...

Troufám si říci, že nám se tento“příběh“ nestal a doufám, že se nestane. Logicky to vyplývá i ze všeho, co jsem uvedla v předchozí otázce. S většinou dodavatelů spolupracujeme již několik let a kvalitu služeb máme prověřenou námi osobně a současně i našimi klienty. Pokud by se k nám takový dodavatel přeci jen nějak záhadně dostal, rychle se to dozvíme právě od klientů a s jeho službami se rádi rozloučíme.

Před časem došlo na severu Moravy k tragické události při zorbingu. Můžete zaručit, že všechny zážitky, které nabízíte, jsou životu bezpečné?

Velmi smutná událost, která nás všechny zaskočila. Neznám úplně do detailu výsledky vyšetřování, ale dle doslechu a dle znalosti podmínek pro provozování „zorbingu“ došlo ze strany provozovatele aktivity k hrubému porušení zásad a norem pro provozování této akce.
Zážitky uvedené na naší stránce jsou bezpečné, dodavatelé mají potřebné certifikace a povolení pro provozování daných aktivit. Nemělo by se nic stát, ale vždy klientům říkám, že všechny adrenalinové a extrémní aktivity jsou do jisté míry rizikové. Každý klient by se měl sám rozhodnout, jestli určité dané riziko hodlá podstoupit. (Pozn.V dnešní době je rizikové i na mnohých místech přecházet silnici). My pro své klienty děláme to, že eliminujeme riziko osobním výběrem kvalitních, zkušených a prověřených dodavatelů.

Vymysleli jste někdy nějaký zážitek, o který nikdo neprojevil zájem?

Určitě, jelikož je v naší nabídce více než 400 zážitků, stane se, že tam zařadíme něco, o čem si myslíme, že to bude zajímavé, něčím jiné, jedinečné a on se nenajde nikdo, kdo chce naší „bláznivinu“ zkusit. Letos jsme například do nabídky zařadili monolyže. Zimní zážitek pro partu mladých lidí, kde si užijí spousty legrace, a výsledek? Žádný prodej. Nejspíše se k tomuto sportu dostanou lidé blíže přímo na horách, kde se rozhodnou spontánně. Plánování asi k takovému zážitku nepatří…

Jakým směrem se podle Vás ubírat byznys se zážitkovými agenturami? Budou je lidé v budoucnu volit častěji, než pořizování klasických dárků?

Doufám, že lidé již vědí, že některé dárky jsou pomíjivé, ale zážitky zůstanou v mysli navždy. Lidé budou chtít stále darovat originální dárky, dárky které pobaví, potěší. U nás je najdou a nemusí se trápit dlouhým vymýšlením již vymyšleného. Byla bych velmi ráda, kdyby se DejToNej pro klienty stalo inspirací a návodem, jak si život zpříjemnit radostnými prožitky.
A kam se bude zážitkový svět ubírat? Myslím si, že cesta, kterou volíme my, cesta individuálního přístupu ke každému klientovi a péče o něj, je směr, kterým se všechny kvalitní zážitkové agentury ubírají a budou ubírat dále. Klient je stále náročnější nejen na šíři nabídky, jedinečnost dárků, ale je také náročnější na přístup a vlastní komunikaci s agenturou, která mu tyto nadstandardní služby nabízí.

„Co jsi snědl a zažil Ti nikdy nikdo nevezme“ … staré indiánské přísloví

Nejen článek o nás naleznete v časopisu Instinkt, vyšlo 17.5.2012, více na http://www.instinkt.tyden.cz/

zpět